Film

 

Film og animationer bliver brugt til at uddybe et emne inden for geografiens verden. Ofte vil der skulle tages stilling til problemer, som knytter sig til filmens indhold. I visse tilfælde kan film blive brugt som led i at formulere geografiske forhold mundtligt, fx ved at man selv skal lægge stemme til en film om nationalparker.

En skulptur af affald

Find noget specielt affald, byg en skulptur, og udstil jeres kunst. (90 minutter i 7.-9. klasse).

Fattigdom og abortpolitik

Se en film om Nicaraguas abortpolitik, og diskuter konsekvenserne af den førte politik for den fattige del af befolkningen. (75 minutter i 7.-9. klasse).

Fattigdomsundersøgelse

Se en af otte film om fattigdom, og præsenter filmens hovedpointer for resten af klassen i mindre grupper. (90 minutter i 9. klasse).

Flodernes udspring og kontrol

Undersøg Kinas planer om at opdæmme Asiens store floder i Tibet, og find grundene hertil. (45 minutter i 7.-9. klasse).

FN-diplomaters arbejde

Se filmen "Diplomacy - The responsibility to protect", og diskuter FN’s måde at strukturere sig på. (65 minutter i 7.-9. klasse).

Historien om Aralsøen

Find ud af, hvorfor Aralsøen er blevet så lille, og hvorfor afdampningen er blevet så stor en naturkatastrofe. (55 minutter i 8.-9. klasse).

Huller i ozonlaget

Find ud af, hvordan hullerne i ozonlaget blev opdaget, og find ud af, hvorfor offentligheden reagerede, som den gjorde. (45 minutter i 8.-9. klasse).

Hvem var Knud Rasmussen?

Se en film om Knud Rasmussen, og find ud af, hvorfor han var et splittet menneske mellem den vilde natur og det hjemlige Danmark. (70 minutter i 7.-9. klasse).

Hvor forurenet er luften, hvor I bor?

Prøv at regne ud, hvor forurenet luften er ved jeres hjem. (60 minutter i 7.-9. klasse).

Indhyllet i smog

Se en film om smog og luftforureningens historie, og find ud af, hvordan fremtiden ser ud for smogramte byer. (60 minutter i 8.-9. klasse).

Kinesiske arbejdsforhold

Se en film om kinesiske arbejderes arbejdsforhold, og diskuter sammenhængen mellem pris på varer og arbejdernes forhold. (90 minutter i 7.-9. klasse).

Konfliktdiamanter

Se en film om den mørke side af diamantproduktion, og diskuter korruption og diamanter. (125 minutter i 7.-9. klasse).

Megabyernes problemer

Se en af fire film om megabyer, og præsenter filmens problemstillinger for resten af klassen. (75 minutter i 7.-9. klasse).

Nationalpark Thy

Lav en faglig beskrivelse af en tur i Nationalpark Thy. (80 minutter i 7.-9. klasse).

Når det hele bliver unfair

Se en film om bananplukkeres arbejdsforhold i Nicaragua, og diskuter, hvor grænsen mellem profit og menneskelige omkostninger går. (120 minutter i 9. klasse).

Pangæas opståen

Lav en animationsfilm, der viser kontinenternes bevægelser til superkontinentet Pangæa og kontinenternes videre bevægelse til i dag. (135 minutter i 7.-9. klasse).

Scenarier for fremtiden

Forsøg at spå om fremtidens behov for energi. (40 minutter i 7.-9. klasse).

Siriuspatruljen i Nordøstgrønland

Se en dokumentarfilm om Siriuspatruljen og vis efterfølgende, hvilke levevilkår mandskabet lever under, når de er på patrulje. (90 minutter i 7.-9. klasse).

Skifergas i USA

Se en film om skifergasproduktion i USA, og find ud af, hvilke konsekvenser der har været som følge af udvindingen. (125 minutter i 9. klasse).

Stort firma, stor magt

Undersøg, hvad et stort multinationalt firma gjorde for at undgå, at der kom dårlig omtale ud om dem. (180 minutter i 9. klasse).

Toppen af fødekæden i Neogen

Se en række små filmklip om megalodon, og overvej, om den er uddød. (45 minutter i 7.-9. klasse).

Undersøgelser af universet

Diskuter undersøgelser af universets oprindelse, mørk energi og sorte huller. (95 minutter i 7.-9. klasse).

Ung i Danmark og Grønland

Sammenlign livet i Danmark og Grønland. (35 minutter i 7.-9. klasse).

Verdenshavene - Verdens losseplads

Se en film om affaldsøer og diskuter, hvad man kan gøre for at afhjælpe problemerne med affaldsproblemerne. (90 minutter i 7.-9. klasse).

Vækst i udkantsområder

Diskuter forskellige synspunkter om vækst i udkantsområder. (35 minutter i 7.-9. klasse).

  •  
  •  
  • Udskriv
  •  
  • Højtlæsning
    Læs højt
    Hastighed
     
     
     
    Tekstmarkering
    TIL
    FRA
  •  
 
Close
Minimize